Carolina Anthonissen
In dit graf ligt Lieneke Lak, een bijzondere vrouw uit de Wuustwezelse geschiedenis.
Lieneke Verstraelen wordt geboren in 1858 als Carolina Anthonissen. Waarschijnlijk komt ze voor de liefde vanuit Oostmalle in Wuustwezel wonen. Op 31-jarige leeftijd krijgt ze samen met haar man, Jan Verstraelen, een dochter met de naam Maria Stephania. Het koppel baat een winkeltje uit in de Dorpsstraat. Daar kan je alles krijgen: van kruidenierswaren tot boerderijgerief. Een soort supermarkt avant la lettre!
Lieneke kent ook iets van marketing. Als je siroop wil proeven alvorens die te kopen, steekt ze een lepel of haar eigen vinger in de grote bokaal en mag je die schoon likken. Lieneke Lak is geboren...
Lieneke is 45 jaar als de ‘Groote Oorlog’ uitbreekt. Over deze periode is er echter weinig bekend. Wel weten we met zekerheid dat Lieneke tijdens de oorlogsjaren ‘actief’ is geweest. Hoe, waar en wanneer is onduidelijk. Dat ze een veroordeling met gevangenisstraf heeft opgelopen, is wel zeker. Of de gevangenisstraf effectief tot uitvoering is gekomen, kon niet worden achterhaald.
Ook het overlijden van haar dochter in 1916 tekent Lienekes verdere leven. Ze heeft een streng gezicht: een spitse neus, kleine oogjes, bolle wangen en een strakke mond met volle lippen. Haar haren zijn naar achter gebonden in een strakke knot. Ze is zwijgzaam en heeft een weemoedige en geheimzinnige uitstraling.
Haar hele voorkomen dwingt zo automatisch een zeker respect af bij volwassenen, en boezemt kinderen een beetje angst in. Dat laatste kan ook voortkomen uit door de aprilgrappen die de kinderen elk jaar met haar uithalen. Op 1 april wordt haar winkeltje steevast overspoeld door grappenmakers die een“pakske tisternie” willen kopen. Daar kan Lieneke hoegenaamd niet mee lachen.
Lieneke sterft op 28 oktober 1951. Ze is dan 83. De open ruimte die ontstaat na het afbreken van de winkel wordt ter ere van haar omgedoopt tot de ‘Place Caroline’.
De stèle in blauwe hardsteen is opgebouwd in een vroege art-decovormentaal. De rechte lijnen en symmetrie verraden deze stijlperiode. Centraal is een prominent, porseleinen Christushoofd aanwezig, welke ook op andere graven is terug te vinden. Het gebarsten Christushoofd wordt geflankeerd door vervaagde foto’s op porselein.