Werkzaamheden in de Dorpsstraat
De Dorpsstraat in het centrum van Wuustwezel vormt tussen 2024 en 2026 het decor van een grote werf, een van de grootste in onze gemeente van de voorbije jaren. Er komt een nieuwe gescheiden riolering, waarna de straat, een belangrijke verkeersader, opnieuw wordt aangelegd.
Hier vind je meer informatie over het project. De pagina wordt regelmatig bijgewerkt met de meest actuele informatie over de vorderingen van de werkzaamheden, de impact ervan en de bijhorende (verkeers)maatregelen.
Heb je vragen of opmerkingen? Dan kun je contact met ons opnemen via dorpsstraat@wuustwezel.be. Word je graag doorlopend geïnformeerd over de ontwikkelingen en de gevolgen voor het verkeer, schrijf je dan in op onze speciale nieuwsbrief (zie rechts).
Daarnaast staat op het plein Achter d'Hoven een pop-up infopunt met verschillende informatiepanelen over de werkzaamheden.
Waarom wordt er gewerkt?
Waarom wordt er gewerkt?
Aanleg van een gescheiden rioleringssysteem
Momenteel wordt in de Dorpsstraat zowel afval- als regenwater via dezelfde buizen afgevoerd. Door een gescheiden systeem aan te leggen, wordt afvalwater (DWA) naar de zuiveringsinstallatie geleid en wordt regenwater (RWA) afgevoerd naar een waterloop om daar in de grond te infiltreren. Dit draagt bij aan het aanvullen van de grondwaterstand en vermindert de kans op wateroverlast na intense regenbuien.
Meer informatie over gescheiden riolering en afkoppeling van regenwaterafvoer vind je verder naar onder op deze pagina.
Vernieuwing van de straatinfrastructuur
Na de rioleringswerken wordt de Dorpsstraat volledig heraangelegd. De huidige klinkerbestrating wordt vervangen door asfalt, wat de rijcomfort en duurzaamheid van de weg verbetert. Daarnaast worden de bushaltes verbeterd en wordt er een fietsenstalling geplaatst om het gebruik van duurzame vervoersmiddelen te stimuleren.
Verbetering van de leefomgeving
Op het plein Achter d’Hoven worden extra groenvakken aangelegd, wat bijdraagt aan een aangenamere en groenere leefomgeving voor de inwoners. Samengevat zijn deze werken noodzakelijk voor het moderniseren van de infrastructuur, het verbeteren van de waterhuishouding en het verhogen van de leefkwaliteit.
Pidpa is de opdrachtgever van de werkzaamheden, samen met de Vlaamse overheid (AWV) en het lokaal bestuur Wuustwezel. Aannemer Vermetten Wegenbouw NV is aangesteld om ze uit te voeren.
Tussen maart en augustus 2024 werden er in de Dorpsstraat eerst al nutswerken uitgevoerd als voorbereiding op de eigenlijke rioleringswerken. Een terugblik op die nutswerken vind je onderaan deze pagina. De eigenlijke riolerings- en wegenwerken starten op 27 januari 2025.
Wa verandert er?
Wa verandert er?
Er wordt een gescheiden riolering aangelegd in de Dorpsstraat. Meer informatie over dat gedeelte van het project vind je verderop deze pagina. Daarna wordt de Dorpsstraat helemaal opnieuw aangelegd.
Asfalt in plaats van klinkers
De klinkers die er nu liggen worden vervangen door asfalt. Er komen twee onderlagen asfalt en een toplaag. Asfalt is bestand tegen zware belasting en weersomstandigheden, wat resulteert in een langere levensduur. Het gladde en egale oppervlak van asfalt zorgt voor een gelijkmatigere belasting van voertuigen, wat leidt tot minder trillingen die worden overgedragen naar de omgeving. Het zorgt ook voor minder bandengeluid en minder structurele geluidsoverdracht voor de omgeving.
Er komt geen fluisterasfalt (ZOA) in de Dorpsstraat, omdat dit type asfalt vooral effectief is op snelwegen met hogere snelheden. De geluidsreductie is minder merkbaar bij lagere snelheden, zoals in de Dorpsstraat. Bovendien heeft fluisterasfalt een kortere levensduur en hogere onderhoudskosten, wat het minder geschikt maakt voor deze locatie.
Fietssuggesiestroken
Langs de volledige lengte van de Dorpsstraat komen er ook nieuwe fietssuggestiestroken in een duidelijke kleur. Een fietssuggestiestrook is een visuele markering op de rijbaan die de positie van fietsers aangeeft en automobilisten attent maakt op hun mogelijke aanwezigheid. De strook heeft op zich geen juridische status, maar ze biedt wel meerdere voordelen: een verhoogde zichtbaarheid voor fietsers, een snelheidsremmend effect, een duidelijke positionering voor fietsers, een praktische oplossing om toch ruimte voor fietsers te creëren zonder ingrijpende infrastructurele aanpassingen (gezien de beperkte breedte van de Dorpsstraat).
Aannemer Vermetten NV zorgt in de Dorpsstraat eveneens voor een nieuwe fundering, nieuwe boordstenen en kantstroken en heraangelegde voetpaden en parkings. Het voetpad in de binnenbocht bij de kerk wordt verder van de rijbaan gelegd. In de plannen is ook een fietsoversteekplaats voorzien, ter hoogte van de Kleine Beek (rechts op onderstaande tekening).
Bushalte
Aan de bibliotheek wordt de bushalte verbeterd. De toegankelijkheid ervan wordt verbeterd met onder andere een aangepaste hoogte en de plaatsing van podotactiele tegels. Podotactiele tegels, ook bekend als noppentegels, zijn speciaal ontworpen om personen met een visuele beperking te waarschuwen voor mogelijke gevaren in hun omgeving. Er komt een nieuwe fietsenstalling aan de bushalte.
De parking aan de bibliotheek wordt heraangelegd met waterdoorlaatbare materialen. Waterpasserende tegels op het parkeerterreinen zorgen voor een verbeterd regenwaterbeheer, zijn milieuvriendelijk en duurzaam en onderhoudsvriendelijk. Netto komen er na de werkzaamheden ook enkele parkeerplaatsen bij.
Achter d'Hoven
Op het plein Achter d’Hoven komen er extra groenvakken. Die worden geplaatst langs het brede voetpad aan de zijde van GC Kadans. Parkeerplaatsen verdwijnen daar dus evenmin. Groenvakken zorgen naast hun esthetische waarde ook voor een verbetering van de luchtkwaliteit en infiltratie van regenwater in de bodem.
Archeologisch onderzoek
Archeologisch onderzoek
Voordat de eigenlijke rioleringswerken in de Dorpsstraat van start gaan vindt er verplicht archeologisch onderzoek plaats. Dit onderzoek verloopt volgens het vastgelegde Plan van Maatregelen (PVM) voor archeologie. Drinkwatermaatschappij Pidpa heeft hiervoor een erkend archeoloog aangesteld.
Op verschillende locaties in de Dorpsstraat wordt archeologische begeleiding voorzien:
- Bij de bocht aan de kerk en op Achter d’Hoven: Hier worden graafwerken uitgevoerd onder toezicht van een archeoloog. De exacte werkwijze werd bepaald in overleg met de aannemer en de archeoloog.
- Bij de parking van de bibliotheek: Voordat de werkzaamheden beginnen, zijn er al archeologische boringen uitgevoerd. Mocht uit deze boringen blijken dat verdere opgravingen (zoals proefsleuven) nodig zijn, dan starten deze zodra de bestrating van de parking is verwijderd. De parking wordt daarna meteen in definitieve staat hersteld.
Als aanvullende opgravingen nodig blijken, kan dit de planning van de werken beïnvloeden. De hinder voor omwonenden en het doorgaand verkeer wordt beperkt omdat dit onderzoek is ingepland wanneer de bestrating toch al opgebroken moet worden voor de aanleg van de nieuwe riolering. De rioleringswerken bieden dan ook een unieke kans om te onderzoeken wat er zich onder de grond bevindt in het hart van onze gemeente.
Het archeologisch onderzoek vindt plaats binnen bepaalde locaties in de werfzone en mag dus enkel daar worden uitgevoerd waar de grond wordt 'verstoord' door de aanleg van de riolering, niet dieper onder de grond of onder andere percelen of straten.
Afvalophaling
Afvalophaling
Tijdens de werkzaamheden blijft afvalintercommunale Igean instaan voor de ophaling van huisvuil, gft, pmd en papier en karton.
Fase 1
Bewoners werfzone (Dorpsstraat)
- Huisvuil: Er komen twee tijdelijke, bovengrondse huisvuilcontainers. Je vindt deze pop-up containers in fase 1 aan de Kleine Beek en aan Achter d'Hoven, ter hoogte van café De Bijl.
- Huisvuil kun je er aanbieden in zakken van 40 liter, tussen 7 en 22 uur. Het systeem werkt via eID en is enkel te gebruiken door bewoners van de Dorpsstraat. Zij ontvangen bijkomende informatie per brief.
- Overige fracties (gft, pmd, papier en karton): aan te bieden aan de pop-up container op de avond voor de ophaling.
Bewoners naburige straten en wijken
- De ophaling van zowel huisvuil als gft, pmd en papier en karton blijft zoals nu het geval is.
- De ophaalwagens passeren je woning zoals steeds op woensdagen. Let er wel op dat door de verminderde bereikbaarheid de precieze timing van de ophaling kan afwijken. Zet daarom je afval zeker op dinsdagavond aan de straatkant.
Fase 2
Bewoners werfzone (Dorpsstraat en deel Achter d'Hoven)
- Huisvuil: Er komt een tijdelijke, bovengrondse huisvuilcontainer. Je vindt de groene container in deze fase op het Achter d'Hovenplein ter hoogte van het amfitheater bij GC Kadans.
- Huisvuil kun je er aanbieden in zakken van 40 liter, tussen 7 en 22 uur. Het systeem werkt via eID en is enkel te gebruiken door bewoners van de werfzone. Zij ontvangen bijkomende informatie per brief.
- Overige fracties (gft, pmd, papier en karton): aan te bieden aan de pop-up container op de avond voor de ophaling.
Bewoners naburige straten en wijken
- De ophaling van zowel huisvuil als gft, pmd en papier en karton blijft zoals nu het geval is.
- De ophaalwagens passeren je woning zoals steeds op woensdagen. Let er wel op dat door de verminderde bereikbaarheid de precieze timing van de ophaling kan afwijken. Zet daarom je afval zeker op dinsdagavond aan de straatkant.
- Biest: tijdens fase 2b zoals gewoonlijk, tijdens fase 2a wordt een verzamelpunt voorzien aan de Bredabaan (voor alle afvalfracties).
- Dorpsstraat 1 - 41 en 2 - 32: tijdens fase 2b zoals gewoonlijk, tijdens fase 2a is er een verzamelpunt aan gemeenteschool De Wissel (voor alle afvalfracties). Huisnummers: 9 - 41 en 14 - 32: maak gebruik van het verzamelpunt. Huisnummers 1 - 7 en 2 - 12: de ophaalwagens passeren uw woning.
Voor specifieke vragen rond de afvalophaling kun je terecht bij Igean of bij de dienst duurzaamheid via duurzaam@wuustwezel.be.
Veiligheid
Veiligheid
De werken in de Dorpsstraat brengen onvermijdelijk ook tijdelijke ongemakken met zich mee. Samen kunnen we ervoor zorgen dat alles veilig en vlot verloopt voor iedereen. Hier zijn enkele tips om ons allemaal veilig door de werfzone en de omleidingen te loodsen.
Veiligheid in de werfzone
- Ga alleen de werf op als het echt nodig is.
- Zie je iets dat niet veilig is? Meld het ons.
- Volg altijd de werfsignalisatie. De borden staan er niet zomaar; ze helpen je veilig op weg.
- Let op putten en andere obstakels in de werfzone.
- Maak oogcontact met chauffeurs en kraanbestuurders. Zij hebben niet altijd goed zicht op hun omgeving.
- Wees alert en zichtbaar. Draag een fluovest als je de werf betreedt.
Hoffelijkheid op de omleidingen
- Heb oog voor alle weggebruikers. Fietsers, voetgangers en automobilisten delen dezelfde ruimte. Een beetje geduld en begrip maken het voor iedereen aangenamer.
- Geef elkaar de ruimte. Vooral op smalle wegen en tijdelijke omleidingen is dat extra belangrijk.
- Volg de verkeersregels en de tijdelijke signalisatie. Ze zijn er om iedereen veilig op weg te helpen.
- Blijf rustig, zelfs als het verkeer druk is.
Heb je vragen of suggesties? Of wil je een onveilige situatie melden? Neem dan contact met ons op via dorpsstraat@wuustwezel.be.
Bereikbaarheid winkels
Bereikbaarheid winkels
De winkels en handelaars in het centrum van Wuustwezel blijven bereikbaar. Zo kun je hen makkelijk bereiken tijdens fase 2:
Dorpsstraat 1 - 43: De winkels zijn bereikbaar via het kruispunt Bredabaan - Dorpsstraat. In fase 2b is ook het kruispunt Dorpsstraat - Biest toegankelijk via die weg (en dus o.a. ‘t Klavertje Vier en Impakt), in fase 2a is dit gedeelte van de Dorpsstraat doodlopend aan de werfzone.
Werfzone in de Dorpsstraat: De winkels zijn bereikbaar via Hagelkruis of Boomgaard en Achter d’Hoven. Daar kan je parkeren.
Dorpsstraat tussen de kerk en de Kleine Beek (fase 1): handelaars zijn bereikbaar via Kloosterstraat of Kampweg.
Achter d'Hoven: de handelaars zijn bereikbaar via Hagelkruis en Boomgaard.
Wijk Achterbrug en wijk Hofakker: de handelaars zijn bereikbaar via Kloosterstraat en Kampweg.
De parking aan de bibliotheek behoort tot de werfzone en is niet bereikbaar. Parkeren doe je best op het Achter d'Hovenplein.
Elf handelaars in de Dorpsstraat organiseren een spaaractie om klanten te bedanken voor hun loyaliteit tijdens de wegenwerken. Bij elke aankoop krijg je een stempel, en met zes stempels maak je kans op mooie prijzen. De spaarkaarten zijn verkrijgbaar bij de deelnemende winkels en horecazaken.
Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt. Vragen, suggesties of opmerkingen over dit overzicht? Laat het ons zeker weten via dorpsstraat@wuustwezel.be.
Dorpsstraat
Van Dijck Schoenen
- Adres: Dorpsstraat 4
- Contact: 03 669 96 63 | info@vandijckschoenen.be
- Bereikbaarheid: Via de Dorpsstraat vanuit de Bredabaan
- Dichtstbijzijnde parking: Eigen parking achter de winkel
Apotheek Lefever - Broers
- Adres: Dorpsstraat 17
- Contact: 03 669 61 37 | info@apotheekwuustwezel.be
- Bereikbaarheid: Via de Dorpsstraat vanuit de Bredabaan, via Hagelkruis (wandelpad)
- Dichtstbijzijnde parking: Eigen parking achter de winkel via Hagelkruis
Kapsalon Monique Bogaerts
- Adres: Dorpsstraat 21
- Contact: 03 669 61 90 | monique.bogaerts@telenet.be
- Bereikbaarheid: Via de Dorpsstraat vanuit de Bredabaan, via Hagelkruis (wandelpad)
- Dichtstbijzijnde parking: Dorpsstraat of Achter d'Hoven
Slagerij Wim Tack
- Adres: Dorpsstraat 32
- Contact: 03 669 60 85 | slagerijwimtack@skynet.be
- Bereikbaarheid: Via de Dorpsstraat vanuit de Bredabaan, via Hagelkruis (wandelpad)
- Dichtstbijzijnde parking: Dorpsstraat of Achter d'Hoven
Kinesitherapie IMPAKT
- Adres: Dorpsstraat 34C
- Contact: 03 337 07 01 | info@impaktkine.be
- Bereikbaarheid: Via de Dorpsstraat
- Dichtstbijzijnde parking: Dorpsstraat of Achter d'Hoven
't Klavertje Vier
- Adres: Dorpsstraat 49A
- Contact: 03 669 62 12 | wuustwezel@tklavertje-vier.be
- Bereikbaarheid: Via de Dorpsstraat vanuit de Bredabaan
- Dichtstbijzijnde parking: Dorpsstraat of Achter d'Hoven (in fase 2a), eigen ondergrondse parking aan de winkel (in fase 2b)
Patisserie & koffiebar Meeussen
- Adres: Dorpsstraat 59, tijdelijke pop-upwinkel in Bredabaan 503
- Contact: 0479 50 65 64 | info@patisserie-meeussen.be
- Bereikbaarheid: Pop-up bereikbaar via de Bredabaan
- Dichtstbijzijnde parking: Eigen parking aan de pop-upwinkel
’t Snoepwinkeltje
- Adres: Dorpsstraat 61
- Contact: 03 669 92 92 | info@snoepwinkeltje.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Summer’s End Tattoo
- Adres: Dorpsstraat 76
- Contact: 03 887 04 17
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Uitvaartzorg Hofmans DELA
- Adres: Dorpsstraat 85
- Contact: 03 669 62 66 | hofmans@dela.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Gemeentelijke kunstacademie
- Adres: Dorpsstraat 87
- Contact: 03 690 46 48 | directeur@academiewuustwezel.be
- Bereikbaarheid: Via Achter d’Hoven (achteringang, GC Kadans)
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
LV Architecten
- Adres: Dorpsstraat 89
- Contact: 03 667 12 86 | info@lv-architecten.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Café De Bijl
- Adres: Dorpsstraat 97
- Contact: 03 501 33 31
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d'Hoven
Wezelshof
- Adres: Dorpsstraat 111
- Contact: 03 663 33 20 | info@wezelshof.be
- Bereikbaarheid: Via Achter d’Hoven, ook bereikbaar via Kloosterstraat of Dorpsstraat (vanuit Kampweg)
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven, Kloosterstraat
Achter d'Hoven
CM-kantoor
- Adres: Achter d’Hoven 9
- Contact: 03 221 93 39
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Natuurwinkeltje Margriet
- Adres: Achter d’Hoven 11
- Contact: 03 669 70 75 | www.natuurwinkeltjemargriet.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Huisartsengroep Medizorg
- Adres: Achter d’Hoven 46A
- Contact: 03 669 71 73 | medizorg-wuustwezel@telenet.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Feestzaal De Ark
- Adres: Achter d’Hoven 63
- Contact: 03 669 72 36 | ark.ww@outlook.com
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Lokaal dienstencentrum Ter Wezel
- Adres: Achter d’Hoven 65
- Contact: 03 667 61 58 | ldcterwezel@wuustwezel.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven
Wijk Achterbrug & Kampweg
Hondenkapsalon Boice
- Adres: Achterbrug 13
- Contact: 03 669 93 24
- Bereikbaarheid: Via Kampweg, met de fiets of te voet via fietsverbinding Hofakker - Achterbrug
- Dichtstbijzijnde parking: In de wijk Achterbrug
Revalidatieweide Athletes for Hope
- Adres: Achterbrug 21
- Contact:www.afhrevalidatieweide.be
- Bereikbaarheid: Via Akkerstraat en Kampweg, met de fiets of te voet via fietsverbinding Hofakker - Achterbrug
- Dichtstbijzijnde parking: Wijk Hofakker (niet overal!), Achterbrug
Kapsalon GLANS
- Adres: Jeroom Beckerlaan 1
- Contact: 03 664 50 43
- Bereikbaarheid: Via Kampweg, met de fiets of te voet via fietsverbinding Hofakker - Achterbrug
- Dichtstbijzijnde parking: Privéparking bij de vestiging
Prehab Kinesitherapie
- Adres: Kampweg 13
- Contact: 03 669 65 01 | info@prehab.be
- Bereikbaarheid: Via Kampweg
- Dichtstbijzijnde parking: Privéparking bij de vestiging
Minicrèche Zwilly-Zwolly
- Adres: Kampweg 142
- Contact: 03 291 86 40 | info@zwilly-zwolly.be
- Bereikbaarheid: Via Kampweg
- Dichtstbijzijnde parking: Privéparking bij de vestiging
Clics Toys
- Adres: Kampweg 178
- Contact: 03 633 32 08 | info@clicstoys.com
- Bereikbaarheid: Via Kampweg
- Dichtstbijzijnde parking: Privéparking bij de vestiging
Connectum
- Adres: Kampweg 178
- Contact: 03 633 32 08 | info@connectum.biz
- Bereikbaarheid: Via Kampweg
- Dichtstbijzijnde parking: Privéparking bij de vestiging
Centrum
Huis van het Kind
- Adres: Gasthuisdreef 6
- Contact: 0490 56 47 75 | opvoeding@wuustwezel.be
- Bereikbaarheid: Via Hagelkruis/Boomgaard en Achter d’Hoven
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d'Hoven (parking bib is niet bereikbaar!)
Babbis & Kits
- Adres: Gildenlaan 1
- Contact: 03 669 56 67 | info@babbisenkits.be
- Bereikbaarheid: Via Kloosterstraat of via Kampweg en Dorpsstraat
- Dichtstbijzijnde parking: Privéparking bij de vestiging
Trixxo Dienstencheques
- Adres: Kloosterstraat 97
- Contact: 03 665 20 57 | wuustwezel.home@trixxo.be
- Bereikbaarheid: Via Kloosterstraat of via Kampweg en Dorpsstraat
- Dichtstbijzijnde parking: Achter d’Hoven, Achter d'Hoven
FAQ: veelgestelde vragen
FAQ: veelgestelde vragen
Dit gedeelte wordt doorlopend aangevuld.
Hoelang duren de werken?
De werkzaamheden starten op 27 januari 2025 en moeten door de aannemer worden uitgevoerd binnen een termijn van 540 kalenderdagen, met en dwingende deeltermijn van 405 kalenderdagen voor fases 1, 2 en 3. Tegen eind juli 2026 zouden de werken dus afgerond moeten zijn.
Waarom duren de werken zo lang?
De riolerings- en wegenwerken nemen tijd in beslag vanwege de omvang en complexiteit van het project. Onder de Dorpsstraat ligt een uitgebreid netwerk van kabels en leidingen. Het aanleggen van een nieuwe riolering en het herinrichten van de straat vereisen een grondige aanpak. De werken worden gefaseerd uitgevoerd om de bereikbaarheid van woningen en handelaars zoveel mogelijk te garanderen en de hinder te beperken.
Bij de aanleg van riolering moeten grote graafwerken worden uitgevoerd, die veel precisie vragen om beschadiging van bestaande infrastructuur te voorkomen. Daarnaast moeten op maat gemaakte materialen, zoals rioolputten en de bestrating, zorgvuldig besteld en geplaatst worden. Om ervoor te zorgen dat de weg jarenlang mee kan, wordt alles in verschillende lagen opgebouwd: fundering, riolering, bestrating en afwerking.
Onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer of onverwachte situaties onder de grond, kunnen het proces bovendien vertragen. Ondanks de lange duur zijn deze werken essentieel om de waterhuishouding en verkeersveiligheid in het centrum duurzaam te verbeteren.
Waarom konden de werken niet aansluitend op de nutswerken in de zomer van 2024?
Dat kon niet omdat de nutswerken een cruciale voorbereidende stap vormden. Tijdens de nutswerken werden bestaande kabels en leidingen nagekeken, aangepast of verplaatst om conflicten met de nieuwe riolering te voorkomen. Ook werden verouderde leidingen en infrastructuren vervangen door duurzame en performante alternatieven (die vaak besteld moeten worden of op maat gemaakt). Dat was nodig om ervoor te zorgen dat de rioleringswerken efficiënt en zonder technische obstakels kunnen verlopen.
Het combineren van beide projecten zou deze noodzakelijke voorbereidingen onmogelijk hebben gemaakt en de coördinatie bemoeilijkt. Bovendien is het coördineren van meerdere nutsmaatschappijen complex en tijdsintensief, waardoor een logische fasering noodzakelijk is. Deze keuze werd dus gemaakt om de kwaliteit en duurzaamheid van de werken te waarborgen en bijkomend om hinder zo goed mogelijk te spreiden.
Waarom moet het doorgaand verkeer zo ver omrijden?
Tijdens de riolerings- en wegenwerken is de Dorpsstraat enkel toegankelijk voor lokaal verkeer. Het gedeelte binnen de werfzone is volledig afgesloten. Dit betekent dat doorgaand verkeer een omleiding moet volgen via Maria-ter-Heide of Loenhout, omdat een rechtstreekse verbinding tussen Wuustwezel en Brecht niet mogelijk is. We begrijpen dat deze omleiding extra kilometers met zich meebrengt, maar er zijn geen veilige en geschikte alternatieve routes beschikbaar. De kleinere wegen in de omgeving zijn te smal en bedoeld voor fietsers, landbouwverkeer en lokaal gebruik. Ze kunnen de extra verkeersdruk niet aan zonder gevaarlijke situaties te creëren.
Waarom geen omleiding via Beersgat en/of Schutsdijk? Beersgat en Schutsdijk zijn te smal om veilig tweerichtingsverkeer toe te laten. Als deze wegen gebruikt worden als omleiding, raken de bermen beschadigd en is er een risico dat voertuigen in de gracht belanden. Bovendien verkeert de weg in slechte staat, waardoor we hier extra verkeer zoveel mogelijk willen vermijden.
Waarom geen verkeerslichten aan Korte Gasthuisdreef en Gasthuisdreef? Verkeerslichten voor beurtelings verkeer op deze route zouden aanzienlijke files veroorzaken op de Kampweg en in de Dorpsstraat. Dit komt doordat de afstand tussen beide verkeerslichten te groot is, waardoor er lange wachttijden zouden ontstaan. Dat zorgt voor opstoppingen en vertraagt niet alleen het verkeer, maar ook de voortgang van de werken.
Waarom geen circulatie via Schutsdijk, Beersgat, Gasthuisdreef en Korte Gasthuisdreef? Bij deze optie zou het verkeer in beide richtingen door de Korte Gasthuisdreef moeten rijden. Dit willen we vermijden om schade aan de bermen te voorkomen. Daarnaast is Beersgat een veelgebruikte fietsroute en willen we de veiligheid van fietsers garanderen door hen zoveel mogelijk te scheiden van het autoverkeer. De wegen zijn te smal om auto's en fietsers op een veilige manier te laten kruisen.
De politie en betrokken partners hebben alle mogelijke alternatieven onderzocht en unaniem geconcludeerd dat de gekozen omleiding de veiligste en meest haalbare optie is. Onze prioriteit is om zowel de veiligheid van weggebruikers, arbeiders en buurtbewoners te garanderen als de werken vlot en efficiënt uit te voeren.
Welke gevolgen hebben de werken voor de dienstverlening van De Lijn?
Enkel voor buslijn 68 (voorheen 436) tussen Loenhout en Brecht zijn er gevolgen. Die krijgt tijdens de werkzaamheden een tijdelijke start- en eindhalte aan het Stella Matutina Instituut en rijdt rond via de stelplaats in Braken en Loenhout.
Dit betekent dat de haltes Achterbrug, Gasthuishoeve, Dorp en G. Gezellelaan tijdelijk niet worden bediend. Raadpleeg dus zeker de Routeplanner om je busreis te plannen.
Hoe geraken de hulpdiensten snel ter plaatse in moeilijk bereikbare straten of wijken?
De hulpdiensten zijn volledig op de hoogte van de verkeerssituatie en werken met flexibele inzet om snel ter plaatse te zijn, ook in straten of wijken die door de werken minder goed bereikbaar zijn. Er wordt nauw samengewerkt met de brandweer- en ambulanceposten van omliggende gemeenten, zoals Brecht.
Wie het snelst ter plaatse kan zijn, zal de oproep beantwoorden. Voor de wijk Achterbrug, die door de werken minder direct bereikbaar is vanuit Wuustwezel-centrum, zal dit in de praktijk vaak de post van Brecht zijn. Op die manier wordt de aanrijtijd zo kort mogelijk gehouden en blijft de veiligheid van alle bewoners gegarandeerd.
Hoe verloopt de afvalophaling tijdens de werken?
Wie in de werfzone woont (Dorpsstraat, Achter d'Hoven) kan tijdelijk huisvuil deponeren in twee bovengrondse containers. Het systeem werkt met eID en is dus enkel toegankelijk voor bewoners. Voor gft, pmd, papier en karton zet je je afval op de avond voor de ophaling bij de pop-up container.
Voor bewoners van naburige straten en wijken verloopt de afvalophaling zoals gewoonlijk. De ophaalwagens passeren op woensdagen, maar door verminderde bereikbaarheid kan de timing afwijken. Zet je afval daarom zeker op dinsdagavond buiten. Meer informatie vind je onder 'afvalophaling'.
Verdwijnen er parkeerplaatsen op Achter d'Hoven en aan de bib?
Nee, er sneuvelen geen parkeerplaatsen. De bloembakken die geplaatst worden op Achter d'Hoven zullen een deel van het brede voetpad innemen, niet de parkeerplaatsen op het plein. Aan de bib komen er zelfs een paar plaatsen bij door een efficiënte herindeling van het parkeerterrein.
Waar kan ik terecht met vragen, opmerkingen of klachten?
Heb je vragen over de werkzaamheden of de bijhorende verkeersmaatregelen? Neem dan contact op met ons via dorpsstraat@wuustwezel.be. Daarnaast kun je de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar bereiken via 03 690 46 69 of mobiliteit@wuustwezel.be. Afhankelijk van je vraag of melding kun je ook rechtstreeks contact opnemen met de verschillende betrokken partners.
Opdrachtgever Pidpa: 0800 90 300 - mijn.pidpa.be
Aannemer Vermetten Wegenbouw NV: 014 639 190 - robin@vermetten.be
Afvalintercommunale Igean: 03 350 08 14 - info@igean.be
De Lijn: 070 220 200 (0,30 euro/minuut) - www.delijn.be
De 4 fases uitgelegd
Wat vooraf ging
Wat vooraf ging
Voorbereidende nutswerken
Op 18 maart 2024 startte Fluvius met werkzaamheden in de Dorpsstraat, het startschot van de 'werf Dorpsstraat'. Tot eind juni 2024 vonden deze nutswerken plaats ter voorbereiding van de rioleringswerken en heraanleg. De straat werd in verschillende fases aangepakt van Kampweg tot Bredabaan. Er werden nieuwe aansluitingen voor water, elektriciteit, gas en telecom voorzien, verspreid over drie werkfases.
Tijdens deze periode wijzigde de verkeerssituatie regelmatig, met omleidingen voor auto’s, fietsers en openbaar vervoer. De werf werd telkens opgesplitst in duidelijke zones met aangepaste circulatie, tijdelijke verkeersmaatregelen en beperkte toegang tot garages en woningen. Voor de handelaars en bezoekers werd steeds bereikbaarheid gegarandeerd via aangepaste routes en extra parkeerplaatsen. Na het bouwverlof, tussen augustus en oktober 2024, volgden nog huisaansluitingen, met beperkte hinder.
Op dinsdag 10 december 2024 vond in GC Kadans een infovergadering plaats voor buurtbewoners en geïnteresseerden over de start van de eigenlijke rioleringswerken. Opdrachtgever Pidpa, Groep Infrabo, Vermetten NV en het lokaal bestuur Wuustwezel gaven uitleg over de geplande werkzaamheden, met focus op de eerste fase. Veelgestelde vragen vind je in de FAQ-sectie op deze pagina. Buurtbewoners ontvingen (en ontvangen verder) per brief regelmatig bijkomende informatie, bijvoorbeeld over de bereikbaarheid van bepaalde straten en wijken.
Start fase 1
Op 27 januari 2025 is aannemer Vermetten Wegenbouw NV gestart met de eigenlijke riolerings- en bestratingswerken in de Dorpsstraat. De werken zijn opgedeeld in vier fases van elk ongeveer vijf maanden die qua werfzones - de locaties waar op een bepaald moment gewerkt wordt - ruwweg overeenkomen met de fases van de voorbereidende nutswerken. De werken moeten worden uitgevoerd binnen een termijn van 540 kalenderdagen, met een dwingende deeltermijn van 405 kalenderdagen voor fases 1, 2 en 3.
In fase 1 werd gewerkt aan het oostelijke deel van de Dorpsstraat. De bestrating werd opgebroken, de zogenaamde bronbemaling werd opgestart (om het grondwaterpeil te verlagen) en er werd een verplicht archeologisch onderzoek uitgevoerd aan de bocht van de kerk. Vervolgens werd gestart met het plaatsen van de riolering. Die rioleringswerken in fase 1 werden in de paasvakantie afgerond.
AWV bracht verkeer in kaart
Agentschap Wegen en Verkeer bracht in het voorjaar van 2025 de verkeersstromen in en rond onze gemeente in kaart als gevolg van de werkzaamheden. Ze bekeken langs welke routes er zich acute problemen voordeden, onder meer met gerichte tellingen en gps-data. Op basis daarvan werd beslist om de afslagstrook op de Bredabaan aan het kruispunt in Maria-ter-Heide richting E19 te verlengen. Ook werd er bekeken of het een meerwaarde was om tijdelijke verkeerslichten te plaatsen aan het kruispunt in Braken. Dat voorstel werd niet weerhouden.
Heraanleg Dorpsstraat fase 1
Na de voltooiing van de rioleringswerken is de aannemer gestart met de bestratings- en asfalteringswerken in fase 1. Er werden verschillende onderlagen asfalt gelegd, glijbekisting gegoten en parkeerstroken, groenvakken en voetpaden aangelegd.
Kort voor het einde van fase 1 organiseerde het lokaal bestuur een nieuwe infoavond in GC Kadans, over de geplande werken in fase 2 en de impact op mobiliteit, bereikbaarheid, enz. Die vond plaats op woensdag 21 mei.
Wat er op dit moment gebeurt
Wat er op dit moment gebeurt
Bestratingswerken fase 1
De aannemer is midden april gestart met de bestratingswerken in de Dorpsstraat. Daarvoor had de aannemer al het kruispunt Gildenlaan - Kloosterstraat weer rijklaar gemaakt, zodat de wijk Hofakker bereikbaar is via deze weg. Het kruispunt Akkerstraat - Dorpsstraat is niet toegankelijk tijdens de bestratingswerken. Die werken duren tot het einde van fase 1. Eind april werden onderlagen asfalt gegoten. Tot eind mei worden de bestrating, wegmarkeringen, parkeerstroken, voetpaden, enz. verder afgewerkt. Nadat de heraanleg compleet is, wordt overgegaan naar fase 2.
Opgelet: op 27 en 28 mei wordt de toplaag asfalt aangelegd en de nieuwe wegmarkeringen. Tussen maandagavond 26 mei en woensdagavond 28 mei is de werfzone dan ook niet toegankelijk. Bewoners kunnen tijdelijk niet tot aan hun woning of oprit rijden, ook niet voor of na de werkuren.
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
Wie dat wil, kan zich aanmelden op onze speciale nieuwsbrief, waarin we regelmatig belangrijke updates meegeven over het verloop van de werkzaamheden en de gevolgen voor het verkeer en de bereikbaarheid van naburige straten en wijken. Geef je e-mailadres door via het groene kadertje rechts op deze pagina. Zo blijf je op de hoogte van belangrijke wijzigingen en updates.
Fase 1: 27 januari 2025 - 1 juni 2025
Fase 1: 27 januari 2025 - 1 juni 2025
Werfzone
Fase 1 is gestart op maandag 27 januari 2025. De werfzone in de Dorpsstraat strekt zich uit vanaf de Kleine Beek (Kampweg) tot net voor het kruispunt met Achter d'Hoven, inclusief een klein deel de Kloosterstraat, vanaf de Dorpsstraat tot aan het kruispunt met de Gildenlaan.
De werfzone neemt de volledige breedte van de straat in. Je kan dus niet door of langs de werfzone rijden, fietsers ook niet. De aannemer zorgt wel voor een maximale bereikbaarheid voor bewoners. Zo worden opritten en garages zo lang mogelijkvrij gehouden en zo snel mogelijk weer bereikbaar gemaakt na de aanleg van de nieuwe riolering. De werfzone is in de mate van het mogelijke (!) enkel toegankelijk voor bewoners van diezelfde werfzone van 17 uur tot 7 uur en in het weekend, zodat zij op dat moment tot bij hun woning kunnen.
Voetpaden worden door de aannemer zo goed als mogelijk toegankelijk gehouden, maar zullen plaatselijk tijdelijk onderbroken zijn voor huisaansluitingen.
Werkzaamheden
De aannemer start aan de Kleine Beek en legt in de eerste weken riolering in de Dorpsstraat tot net voorbij Akkerstraat. Daarna wordt het gedeelte aangepakt tot aan Gildenlaan en wordt Akkerstraat weer tijdelijk bereikbaar gemaakt voor bewoners met minder-hindersteenslag. Aan het einde van deze rioleringswerken wordt aan het kruispunt Kloosterstraat - Gildenlaan gewerkt. Het kruispunt wordt aansluitend zo snel mogelijk afgewerkt en rijklaar gemaakt.
Na het plaatsen van de nieuwe riolering wordt aan de zogenaamde bovenbouw (weg, voetpaden, groenvakken, enz.) gewerkt. Het kruispunt van de Akkerstraat met de Dorpsstraat is tijdens die bestratingswerken opnieuw niet meer toegankelijk, tot dit gedeelte is afgewerkt. Op het einde van fase 1 wordt de volledige werfzone geasfalteerd.
Meer details over de huidige fase en locatie van de werkzaamheden en de bereikbaarheid van de straten rond de werfzone vind je op deze pagina onder het tabblad 'Wat er op dit moment gebeurt'.
Bereikbaarheid
Doorgaand verkeer, bijvoorbeeld tussen Essen/Kalmthout en Brecht/E19, wordt omgeleid via Maria-ter-Heide (lichtgroen gedeelte op de kaart hieronder). Signalisatieborden geven dit aan bij het kruispunt Bredabaan - Dorpsstraat en buiten het centrum aan verschillende knooppunten.
In de Dorpsstraat geldt tweerichtingsverkeer tussen Biest en de werfzone (blauw gedeelte). Komende van de verkeerslichten is de Dorpsstraat enkelrichting tot aan Biest. Biest is dan weer enkelrichting in de omgekeerde richting, terug tot aan de Bredabaan (oranje gedeelte).
De Dorpsstraat is dus bereikbaar vanuit de Bredabaan, voor plaatselijk verkeer. Er geldt een tonnagebeperking in de Dorpsstraat van 3.5 ton.
De Kloosterstraat is bereikbaar vanuit de Bredabaan, voor plaatselijk verkeer. Ook hier geldt een tonnagebeperking van 3.5 ton.
In het centrum zijn de parkeerterreinen aan Achter d'Hoven en de bibliotheek bereikbaar in fase 1. Die kun je met de auto bereiken via Dorpsstraat, Hagelkruis en Boomgaard.
De parking van de begraafplaats is niet bereikbaar tijdens fase 1. De begraafplaats is tijdelijk toegankelijk via een doorgang naast de hoofdingang van de kerk (tegenover café De Bijl). Parkeren kun je aan Achter d'Hoven.
Fietsers worden omgeleid via de fietsverbinding Achterbrug - Hofakker. Zij kunnen niet door de werfzone fietsen!
De Lijn: Enkel de route van lijnbus 68 tussen Loenhout en Brecht wordt aangepast tijdens fases 1, 2 en 3. Die krijgt nu een tijdelijke start- en eindhalte aan Stella Matutina en rijdt via de stelplaats in Braken en Loenhout. Haltes Achterbrug, Gasthuishoeve, Dorp en G. Gezellelaan worden tijdelijk niet bediend. Raadpleeg de Routeplanner van De Lijn voor vertrek.
Het kruispunt Kloosterstraat - Gildenlaan is voor het grootste gedeelte van deze fase toegankelijk in beide richtingen. De Wijk Hofakker is dus bereikbaar en te verlaten via Kloosterstraat en Gildenlaan. Tijdens de riolerings- en wegenwerken aan het kruispunt, was de wijk Hofakker tijdelijk bereikbaar via de Akkerstraat. Buurtbewoners werden per brief geïnformeerd.
Fase 2: 2 juni 2025 - november 2025 (onder voorbehoud)
Fase 2: 2 juni 2025 - november 2025 (onder voorbehoud)
Fase 2 gaat van start wanneer fase 1 is opengesteld voor het verkeer. Dat gebeurt in principe op maandag 2 juni, onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden. Fase 3 zal pas van start kunnen gaan nadat fase 2 is opengesteld voor het verkeer. Ook de parking aan de bibliotheek zal opnieuw gebruiksklaar zijn na afloop van fase 2.
Werfzone
Fase 2 strekt zich in de Dorpsstraat uit vanaf het kruispunt met Achter d’Hoven tot en met het kruispunt met Biest. Ook de parking aan de bibliotheek behoort tot fase 2.
- Dorpsstraat: vanaf huisnummer 99, tegenover de kerk, tot huisnummer 43
- Achter d'Hoven: vanaf het kruispunt met de Dorpsstraat tot huisnummer 20
- Biest: vanaf het kruispunt met de Dorpsstraat tot huisnummer 58
- Parking bibliotheek en kruispunt Dorpsstraat - Gasthuisdreef
Bereikbaarheid
Er geldt een parkeerverbod langs de hele werfzone, zowel aan de linker- als aan de rechterkant. De werfzone is enkel toegankelijk voor bewoners voor en na de werkuren en in het weekend, in de mate van het mogelijke. De werfzone blijft uiteraard wel toegankelijk voor de hulpdiensten.
De parking aan de bibliotheek is niet toegankelijk in fase 2! Er geldt een parkeerverbod. Wie in de bibliotheek, het Huis van het Kind of bij de handelaars in de buurt moet zijn, parkeert best op Achter d'Hoven. Er wordt een doorgang voorzien voor voetgangers, een oversteekplaats door de werfzone in de Dorpsstraat.
Achter d'Hoven: bereikbaar vanuit Boomgaard en Hagelkruis (behalve tijdens de schoolstraat).
Gasthuisdreef: enkel te bereiken via Korte Gasthuisdreef en doodlopend aan de Dorpsstraat! Er geldt een stilstaan- en parkeerverbod. De straat, geen fietszone meer, wordt bereikbaar gehouden voor wie er garageboxen heeft. Er komt een tractorsluis aan Beersgat, vlakbij het kruispunt met de Gasthuisdreef.
Wat betreft werfzone en bereikbaarheid kunnen we fase 2 tijdens de rioleringswerken opdelen in twee situaties, fase 2A en fase 2B. Het gaat hier over de eventuele toegankelijkheid van het kruispunt Dorpsstraat - Biest.
Fase 2A: kruispunt Dorpsstraat - Biest is afgesloten voor werken
- Er geldt tweerichtingsverkeer in Biest, die enkel toegankelijk is voor bewoners vanuit de Bredabaan. Biest loopt dood aan de werfzone bij de bib ter hoogte van huisnummer 58! Alternatieve parking bij Hubo.
- Er geldt tweerichtingsverkeer in de Dorpsstraat, die enkel toegankelijk is voor plaatselijk verkeer (ook voor de winkels) vanuit de Bredabaan. Dit gedeelte van de Dorpsstraat loopt dood aan de werfzone!
Fase 2B: kruispunt Dorpsstraat - Biest is toegankelijk
- Er geldt eenrichtingsverkeer in Biest, van de bib richting de Bredabaan. Fietsers mogen wel in beide richtingen rijden. Parkeren mag ook aan de linkerkant van de weg (op de parkeerplaatsen).
- Er geldt eenrichtingsverkeer in de Dorpsstraat tussen het kruispunt met de Bredabaan en het kruispunt met Biest, in de richting van de bib. Fietsers mogen wel in beide richtingen rijden.
- Je kan dus een lus maken van de verkeerslichten tot aan de bibliotheek en weer terug naar de Bredabaan via Biest.
- Let op: het kruispunt is nog steeds werfzone. Wees voorzichtig, pas je rijgedrag aan en matig je snelheid als je erlangs rijdt.
Wanneer doet welke situatie zich voor, 2A en 2B? Hier wordt het complex. De volgorde is 2A, 2B, 2A, 2B. De aannemer legt de gescheiden riolering namelijk apart aan, in twee keer: eerst de droogweerafvoer (DWA), nadien de regenwaterafvoer (RWA). De aannemer start aan het kruispunt Dorpsstraat - Biest (met DWA). De werken schuiven dan op richting kerk. Vervolgens keren de graafmachines weer terug richting Biest. Daarna wordt de andere riolering (RWA) aangelegd. Na de aanleg van de DWA en de RWA (twee keer fase 2A) wordt het kruispunt telkens opgevuld en berijdbaar gemaakt met minderhindersteenslag (en zo komen we in fase 2B).
Het is moeilijk om vooraf een exacte planning te geven, want er zijn nog heel wat zaken onder voorbehoud. Fase 2A zou bij de start van de werken 2 à 3 weken duren. Fase 2B aansluitend 6 à 7 weken tot aan het bouwverlof.
Omleidingen
Doorgaand verkeer, bijvoorbeeld tussen Essen/Kalmthout en Brecht/E19, wordt zoals in fase 1 omgeleid via het kruispunt in Maria-ter-Heide. Signalisatieborden geven dit aan bij het kruispunt Bredabaan - Dorpsstraat en aan verschillende knooppunten. Ook zwaar vervoer kan niet door de Dorpsstraat en Wuustwezel-centrum (Kloosterstraat) rijden. Er geldt een tonnagebeperking (3,5 ton) en de politie voert controles uit.
Fietsers kunnen tussen Kampweg en Bredabaan rijden via Dorpsstraat - Kloosterstraat - fietsverbinding Achter d'Hoven - Hagelkruis - Bredabaan. De werfzone is niet toegankelijk met de fiets. Kom je vanuit Beersgat? Dan rijd je best via Korte Gasthuisdreef verder door naar de Kampweg om zo naar je bestemming te gaan.
De Lijn: Bus 68 tussen Loenhout en Brecht volgt een aangepast traject tijdens fases 1 en 2. Die heeft een tijdelijke start- en eindhalte aan Stella Matutina en rijdt via de stelplaats in Braken en Loenhout. Haltes Achterbrug, Gasthuishoeve, Dorp en G. Gezellelaan worden tijdelijk niet bediend. Raadpleeg de Routeplanner van De Lijn voor vertrek. Let op: De Lijn schrapt (tijdelijk?) lijn 68 vanaf 1 juli.
Werkzaamheden
- Voorbereidende werken: opbraak, proefsleuven
- Archeologisch onderzoek aan de kerk: vervolg fase 1, vanaf 10 juni ongeveer één week
- Rioleringswerken: DWA en RWA worden apart aangelegd
- Huisaansluitingen
- Afwerking Dorpsstraat: asfaltering, heraanleg
- Afwerking parking bibliotheek: heraanleg

Fase 3: november 2025 - februari 2026 (onder voorbehoud)
Fase 3: november 2025 - februari 2026 (onder voorbehoud)
Fase 3 strekt zich in de Dorpsstraat uit vanaf net voorbij het kruispunt met Biest tot aan het kruispunt met de Bredabaan. Dit gedeelte van de Dorpsstraat is tijdens de werkzaamheden niet bereikbaar voor het verkeer.
Fase 4: maart 2026 - juli 2026 (onder voorbehoud)
Fase 4: maart 2026 - juli 2026 (onder voorbehoud)
Fase 4 situeert zich op het Achter d'Hovenplein, aan de kant van GC Kadans.

Informatie over het gescheiden rioleringsstelsel
Voorbereidende nutswerken
Voorbereidende nutswerken
Op 18 maart 2024 startte Fluvius met werkzaamheden in de Dorpsstraat. De werken duurden ongeveer drie en half maanden en waren opgedeeld in drie fases (en verschillende deelfases) om de verkeershinder te spreiden en te beperken. Het doorgaand verkeer werd omgeleid.
Deze werkzaamheden vormden de voorbereidende nutswerken van de eigenlijke rioleringswerken, die in 2025 starten. Die nutswerken van de verschillende nutsmaatschappijen (Pidpa, Fluvius, Telenet, Proximus...) zijn gebruikelijk in de aanloop naar rioleringswerken.
Om te vermijden dat de verschillende nutsmaatschappijen naast elkaar heen gaan werken, was er één nutsmaatschappij die de coördinatie of het pilootschap op zich neemt. Voor dit dossier was dat Fluvius. Het is dan ook de aannemer van Fluvius die hier alle werken uitvoerde voor alle nutsmaatschappijen.
Wat houden deze nutswerken in?
Na de opmaak van de ontwerpplannen voor de aanleg van de nieuwe riolering, werd er nagekeken of er geen conflicten zijn met bestaande kabels en leidingen. Als er bijvoorbeeld een leiding dwars de baan oversteekt op dezelfde diepte als de ontworpen riolering, dan kan die riolering niet aangelegd worden. Tenzij er eerst aanpassingswerken gebeuren aan die bestaande leidingen.
Verder is het zo dat je niet zomaar eender wanneer even de Dorpsstraat "open legt". Wanneer dat toch moet gebeuren, is het best logisch dat je van die gelegenheid gebruik maakt om oude kabels en leidingen te vervangen, zodat ze weer een tijd tegen een stootje kunnen.
Soms kijkt men ook naar milieu- en gezondheidsaspecten. Zo worden oude leidingen in vezelcement of asbestcement uit de grond gehaald en vervangen door duurzamere en minder breukgevoelige leidingen in kunststof (PE, PVC). Bij telecommunicatie is het dan weer zo dat men meer performante (krachtigere, snellere) leidingen gaat aanleggen.
Vandaar dus dat voorafgaande aan de eigenlijke rioleringswerken eerst de nutsmaatschappijen onder de grond wilden kijken en waar nodig aanpassingen doen.
Gescheiden riolering
Gescheiden riolering
Momenteel ligt er een gemengde riolering in de Dorpsstraat, waarbij zowel het afvalwater en het regenwater door dezelfde buizen wordt afgevoerd.
De werken zijn bedoeld om een gescheiden riolering aan te leggen, waarbij het afvalwater (DWA) naar de zuiveringsinstallatie gaat en het regenwater (RWA) wordt afgevoerd naar een gracht of waterloop. Zo kan de grondwaterstand worden aangevuld en ontstaan er minder problemen met de afvoer van neerslag na intense regenbuien.
Concreet legt de aannemer nieuwe leidingen onder de Dorpsstraat voor afvalwater, naast de leidingen die er nu al liggen. Die bestaande leidingen blijven in gebruik voor de afvoer van het regenwater. Nadien zorgt de aannemer voor overkoppelingen en de individuele huisaansluitingen. Woningen in de Dorpsstraat worden dus losgekoppeld van het huidige systeem en aangesloten op het nieuwe rioleringssysteem.
De aannemer start in fase 1 aan de kant van de Kleine Beek (Kampweg) en schuift zo gaandeweg op richting Kloostertraat. De voetpaden worden zo lang mogelijk maximaal bereikbaar gehouden.
Afkoppeling van regenwaterafvoer
Afkoppeling van regenwaterafvoer
De bewoners van de Dorpsstraat moeten ervoor zorgen dat de regenpijpen van hun huis zo veel mogelijk worden afgekoppeld van het afvalwater. Het is echter niet verplicht om nieuwe leidingen door het gebouw aan te leggen. Afhankelijk van het soort gebouw, wordt het regenwater helemaal of gedeeltelijk afgekoppeld.
Mensen met een open of halfopen bebouwing moeten alle daken en verharding rondom de woning volledig aansluiten op de regenwaterafvoer. De enige uitzondering hierop is een dakvlak dat volledig is ingesloten.
Huizen met een gesloten bebouwing moeten alleen het dak aan de straatkant aansluiten op de regenwaterafvoer. Het is niet verplicht om nieuwe leidingen door het gebouw aan te leggen.
Hulp en premie
Hulp en premie
De bewoners krijgen hulp van een deskundige van Pidpa om de aansluiting in orde te brengen. Je kan daarbij helpen door de bouwplannen onder het stof vandaan te halen en te kijken waar de huidige afvoeren zitten. Ook de oppervlakte van het dak en het terras zijn relevant.
Na de uitvoering van de afkoppelingswerken door de eigenaar, moet de nieuwe aansluiting nog gekeurd worden. Als dat binnen de drie maand geregeld wordt, is dit gratis. Je kan ook een premie aanvragen voor de aansluiting. Meer info hierover vind je in de brief, die Pidpa voor de werkzaamheden zal versturen.
Zo neem je contact op met Pidpa: https://www.youtube.com/watch?v=SMDSjNxCIFg