Snelbeton in Schaapsdijk beperkt hinder voor buurt
In de Schaapsdijk is deze week het nieuwe wegdek gegoten. Daarmee zit een belangrijke fase van de riolerings- en wegenwerken erop. Het lokaal bestuur koos bewust voor snelverhardend beton, een duurdere maar snellere oplossing. Dit type beton hardt uit in ongeveer 72 uur, terwijl klassiek beton pas na vier weken volledig belastbaar is.
Waarom snelbeton?
De Schaapsdijk is een doodlopende straat. Een langdurige afsluiting zou bewoners wekenlang voor grote bereikbaarheidsproblemen stellen. Door te kiezen voor ultra fast track (UFT) beton kunnen opritten en woningen veel sneller opnieuw bereikt worden. Zo blijft de hinder van de heraanleg voor de buurtbewoners beperkt.
Stand van zaken
De rioleringswerken in de Schaapsdijk zijn intussen uitgevoerd. Met de aanleg van de betonverharding komt de vernieuwing van de straat in een volgende fase. De komende dagen hardt het beton verder uit. Na het weekend gaat de aannemer aan de slag om de opritten zo snel mogelijk opnieuw toegankelijk te maken.
In de week van 8 december worden opritten bereikbaar gemaakt met steenslag. Daarna volgen nog enkele afrondende werken, zoals het plaatsen van kopmuren en inbuizingen, het herprofileren van grachten en het versterken van de bermen.
De Schaapsdijk is vanaf volgende week dus weer bereikbaar, maar het blijft een werfzone tijdens de werkuren. Omdat de bermen nog niet zijn aangelegd, is de breedte van de rijweg beperkt en bovendien met hoge, opstaande randen. Wagens die elkaar moeten kruisen, maken dan ook voorlopig best gebruik van de steenslag voor een oprit als uitwijkstrook.
Korte Gasthuisdreef
In de Korte Gasthuisdreef zijn de rioleringswerken intussen voltooid. De volgende stap in de werken daar zijn de huisaansluitingen. Daarna volgt, net als in de Schaapsdijk, de aanleg van de nieuwe betonverharding in UFT. Die werken zijn gepland na de kerstvakantie. Ook hier blijft de doorgang tijdelijk beperkt.
De werkzaamheden in de Korte Gasthuisdreef duren naar verwachting tot begin maart 2026.
