ICO-dag voor Wuustwezelse leerlingen
Op dinsdag 27 mei vond de jaarlijkse ICO-dag plaats voor alle leerlingen van het zesde leerjaar van de Wuustwezelse lagere scholen. ICO staat voor intercultureel onderwijs, een initiatief van het lokaal bestuur en de scholen van Wuustwezel. Waarbij kinderen worden uitgedaagd om zich in te leven in diverse groepen binnen onze samenleving.
Tijdens deze dag werden leerlingen bewust gemixt over de scholen heen, zodat ze nieuwe leeftijdsgenoten konden leren kennen. De leerlingen werden de hele dag begeleid door de vijfdejaars studenten, opvoeding en begeleiding van het Stella Matutina. Samen namen ze deel aan allerlei activiteiten die draaien rond verbinding, diversiteit en wederzijds begrip.
Dagverloop
- 08.30 – 09.30 uur: Aankomst op de toegewezen gastschool
- 09.30 – 10.00 uur: Introductie rond diversiteit
- 10.00 – 11.00 uur: Soep maken in groepjes, eerste kennismaking
- 11.00 – 12.00 uur: Spelactiviteit rond samenwerking
- 12.00 – 12.45 uur: Middagpauze
- 12.45 – 13.00 uur: Verplaatsing naar workshoplocatie
- 13.00 – 14.30 uur: Workshops in kleine groepen
- 14.30 – 15.00 uur: Afsluiten ICO-dag en zingen van het slotlied
- 15.00 – 15.30 uur: Einde van de dag
Workshops
In totaal waren er 14 workshops waar de leerlingen aan konden deelnemen. Hieronder enkele voorbeelden:
Revalidatieweide
Op de Athletes for Hope revalidatieweide werkten leerlingen samen met jongeren van Berkenbeek. Ze verzorgden de paarden en gingen samen wandelen.
Overkop
Bij Overkop, het nieuwe antennepunt voor jongeren in Wuustwezel ('t Kattegat, Bredabaan 280), maakten de leerlingen kennis met een warme, veilige plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Ze leerden hoe Overkop en JAC jongeren ondersteunen bij kleine en grote zorgen en ontdekten dat het oké is om hulp te vragen. Het is een plek om te praten, te ontspannen en even op adem te komen.
Tolk
Nadia, zelf doof geboren, gaf uitleg over de dovencultuur en Vlaamse Gebarentaal. Leerlingen leerden enkele gebaren en kregen inzicht in communicatie met dove of slechthorende mensen.
Coda
Tijdens een rondleiding bij Coda ontdekten leerlingen hoe er op een warme manier wordt omgegaan met ongeneeslijk zieke mensen. Ze leerden ook hoe kinderen betrokken kunnen worden bij thema’s als afscheid en rouw.
Sterk en weerbaar
De leerlingen leerden hoe ze beter kunnen omgaan met lastige sociale situaties. Via rollenspellen oefenden ze om voor zichzelf op te komen, nee te zeggen tegen groepsdruk en anderen te helpen.